Радиорекламата оказва значително влияние върху лоялността към марката и има пряко отражение върху продажбите във FMCG сектора. Това сочи ново проучване на Radiocentre , което ни запознава с термина „Shelf Awareness” или иначе казано „Изграждане на осведоменост за наличността по рафтовете“ .
Изследването е проведено на базата на данни от Shoppercentric – консултантска компания с над 20-годишен опит в измерване на поведението на купувачите. Работата им с брандове като Unilever, Nestle, Muller, GSK, Danone, Reckitt Benckiser и други показва, че рекламите, чути в автомобила по пътя към супермаркета, оказват значителен ефект върху намеренията за покупка.
Проучването отчита, че радиото достига до 38% от хората, които пътуват с кола, за да пазаруват хранителни стоки. Това е с 13 пъти повече от обсега на следващите най-големи медии. Потвърждава се, че този тип реклама оказва сериозно влияние върху решенията за покупка в магазина.
На глобално ниво 60% от потребителите не са решили коя марка продукт да вземат, докато не стигнат пред самия рафт в магазина. Данните от проучването сочат, че радиорекламите, които потребителите чуват в „последната минута“, увеличават видимостта на марката на рафта с 11 %. Обикновено купувачите не виждат около 41% от марките, които са изложени и вземат решение за покупка в рамките на едва 15 секунди. Ето защо атрактивната радиореклама се нарежда сред топ приоритетите на брандовете в сектора на бързооборотните стоки.
Shoppercentric използват редица техники, включително употреба на уебкамери за проследяване на очите на купувачите, софтуер за разпознаване на емоционални реакции при среща с дадени продукти, въпросници и др. Проучването отчита засилване на лоялността на купувачите към брандовете. Изследователите създават видео, което представя преживяването на пътуващия към магазина потребител, което включва обичайните за возенето в кола радиореклами. Данните доказват 30% увеличение на продажбите на даден бранд сред купувачите, които не променят репертоара си на продукти.
Анализаторите установяват, че ефектът от рекламата може силно да варира в зависимост от креативния потенциал на самия рекламен спот. Забелязва се, че емоционалните кампании водят до значително по-силен и дългосрочен ефект върху бизнеса.
Цялостното изследване показва в детайл как радио рекламата въздейства върху намеренията за покупка в магазина и увеличава цялостното позитивно отношение към бранда.
* Radiocentre е една от най-представителните чадър организации, обединяваща над 300 радиостанции във Великобритания и представляваща 90% от пазара на частните радиа по отношение на слушане и приходи.
** Building Shelf Awareness report, Radiocentre, https://www.radiocentre.org/wp-content/uploads/2020/05/Building-Shelf-Awareness-report.pdf