10:30 | 14:45
На живо

Приятно разсеяни с Деси
7

Слушаме 34 песни повече на седмица през 2022 г.

Времето, което човек отделя за слушане на музика на седмица, продължава да се покачва през последните 12 месеца

Публикувано на 17 Ноември 2022
Слушаме 34 песни повече на седмица през 2022 г.
Снимка: IFPI

Увеличава се времето, в което слушаме музика. 

Проучванията по време на пандемията ясно посочиха, че хората използват музиката като спасителен пояс (за 87% тя е била удоволствие и щастие в трудните моменти през 2021 г.).

Въпреки нормализирането на здравната обстановка, 69% от всички запитани през 2022 г. твърдят, че музиката е важна за менталното им здраве. Това е и една от причините времето, което човек отделя за слушане на седмица, да продължи да се покачва през последните 12 месеца и вече е рекордните 20,1 часа. Или казано с други думи – през тази година слушателят е добавил още 34 триминутни песни към седмичната си доза музика, съобщават от Българската асоциация на музикалните продуценти (БАМП) – национална група на Международната федерация на звукозаписната индустрия (IFPI) за България. Данните са от новия доклад “Общуване с музиката 2022” (Engaging with Music 2022), който IFPI публикува днес, 17 ноември 2022 г.

Стриймингът осигурява най-предпочитания достъп до музика за 74% от хората, участвали в представителното проучване, като се запазва тенденцията близо всеки четвърти (24%) да залага на платен абонамент. Шампион в това отношение е Швеция с 56%. 

Именно стрийминг платформите са и мястото за откриване на нова музика. Половината от запитаните до 24-годишна възраст намират поне по един нов артист на седмица. Музикалният бизнес заживява пълнокръвно и в гейминг платформите, 44% от чиито потребители споделят, че са гледали поне един виртуален концерт в рамките на някоя игра в последните 3 месеца.

Тенденцията за кратки видеоклипове, стартирала с TikTok и разпространила се във все повече платформи, също привлича меломани, като вече 50% от хората използват подобни платформи.
Това разнообразие от канали, по които достигаме до музика, се отразява и в резултатите от доклада “Общуване с музиката 2022”, според който човек използва средно 6 начина за достъп до музика и стриймингът е само един от тях. Всеки десети разчита на CD, DVD и винил, както и на дигитален даунлоуд, а 4% от хората предпочитат да отидат на концерт. 73% от любителите на радиото го използват, за да слушат музика, като то е предпочитано сред по-възрастното население.

Все по-многообразна става и картата на музикални жанрове по света, като 34 000 запитани от 18 държави са отбелязали повече от 500 различни стила, които харесват. Все пак поп музиката е лидерът сред десетте най-предпочитани жанра, следвана от рок, хип-хоп, денс/електронна, латино, класика/опера, R&B, саундтрак, кънтри и реге. Данните сочат, че един човек слуша средно по 8 различни стила музика.

Наличието на нелицензирани произведения обаче остава сериозен проблем за музикалната екосистема. Почти всеки трети (30%) е използвал незаконни или нелицензирани методи за слушане или изтегляне на музика през 2022 г..

Франсес Муур, главен изпълнителен директор на IFPI, каза: „Продължаваме работата си, за да гарантираме, че онези, които искат да печелят от нелицензирана и неоторизирана музика, не могат да застрашат жизнеността на една музикална екосистема, която е от съществено значение за артистите и феновете. Докладът “Общуване с музиката 2022” служи като напомняне за истински глобалното значение и стойността на музиката и за необходимостта тя да бъде защитена и подкрепена“.

За целите на проучването са анкетирани 44 000 души в 22 страни в периода юни-септември 2022 г. Така докладът “Общуване с музиката“ се основава на най-голямото музикално изследване от този вид. Държавите, в които е проведено проучването формират общо 89% от световния музикален пазар.

ЗА БАМП
Българската асоциация на музикалните продуценти (БАМП) е сдружение с нестопанска цел, което обединява водещи български продуцентски компании в областта на звукозаписната индустрия. Основана през 1996 г., БАМП е единствената по рода си организация, която представлява и защитава интересите и правата на продуцентите и дистрибуторите на звукозаписи и музикални видео продукти на територията на България. През 1999 г. Асоциацията е призната за Национална група на Международната федерация на звукозаписната индустрия (IFPI). От 2020 г. БАМП е национална агенция за територията на България за предоставяне на Международния стандартен код за звукозаписи ISRC.

За IFPI
Международната федерация на звукозаписната индустрия (IFPI) представлява световната звукозаписна индустрия, защитава нейните интереси и права, като отстоява стойността на записаната музика, действайки в над 70 основни пазара. IFPI обединява 8000 членове – водещи и независими звукозаписни компании, национални групи и свързани с федерацията дружества за колективно управление на права в 70 държави по целия свят.

Ключови думи: